BNS propune o serie de amendamente la Proiectul de lege privind plata pensiilor private
Featured

BNS propune o serie de amendamente la Proiectul de lege privind plata pensiilor private

Președintele Blocului Național Sindical, Dumitru Costin a participat astăzi, 14 octombrie 2025, la ședința Comisiei pentru Muncă și Protecție Socială din Camera Deputaților în care a fost dezbătut Proiectul de lege privind plata pensiilor private (PL-x nr. 320/2025). În cadrul ședinței, BNS a propus o serie de amendamente.

 

Printre modificările propuse:

-fondurile de plată a pensiilor se constituie în mod independent și separat pentru fiecare categorie de fonduri de pensii, respectiv pentru fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II), pentru fondurile de pensii facultative (Pilonul III) și pentru fondurile de pensii ocupaționale (Pilonul IV), asigurându-se astfel separarea activelor, pasivelor și riscurilor aferente fiecărei categorii;

-participantul care îndeplineşte condițiile legale aplicabile pentru deschiderea dreptului la pensia privată transmite administratorului o cerere prin care solicită intrarea în faza de plată. Accesarea fondurilor de pensii se realizează cu respectarea prevederilor legislației în vigoare aplicabile fiecărui pilon de pensii. Conform art. 135 din Legea nr. 411/2004, participantul are dreptul la pensia privată din Pilonul II la data îndeplinirii condițiilor de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public de pensii. Art. 93 alin. (3) din Legea nr. 204/2006 prevede că dreptul la pensia facultativă se deschide la împlinirea vârstei de 60 de ani, independent de momentul pensionării în sistemul public. Pilonul IV are, la rândul său, reguli distincte, fiind reglementat prin Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale;

-membrul unui fond de plată poate primi maximum 10% din valoarea activului său personal transferat către fondul de plat , la cerere, o singură dată, sub form ă de plat unică acordată înaintea începerii plăţii pensiilor lunare. Menținerea unui plafon de 30% pentru plata unică inițială generează dezechilibre semnificative atât la nivelul veniturilor individuale ale viitorilor pensionari, cât și asupra sustenabilității sistemului public de pensii. Simulările realizate pe baza contribuțiilor la nivelul salariului minim sau mediu platite in perioada 2008 – 2025, arată că, în condițiile actuale, sumele rămase în cont după retragerea acestei plăți unice sunt suficiente pentru acoperirea unei perioade extrem de scurte, cuprinsă între 11 luni (în cazul contribuțiilor la nivelul salariului minim) și 2 ani și 4 luni (în cazul contribuțiilor la nivelul salariului mediu), față de o durată medie de plată a pensiei publice de aproximativ 15 ani. După epuizarea rapidă a sumelor din Pilonul II, pensionarul rămâne cu o pensie diminuată din Pilonul I, ca urmare a aplicării mecanismului de corecție prevăzut de art. 85 alin. (12) din Legea nr. 360/2023, ceea ce conduce la o scădere a pensiei lunare de până la 15% comparativ cu situația în care persoana ar fi contribuit exclusiv în sistemul public. Această diferență trebuie acoperită, lunar, de la bugetul de stat, pentru cei ce au contribuit la nivelul salariului minim, prin completarea până la nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, ceea ce transferă către buget o parte importantă a riscului deciziilor individuale de retragere timpurie a unei sume mari.