Featured

Consiliului Europei cere Guvernului României să transfere o parte din contribuțiile sociale de la angajat către angajator!

Palmă dată Curții Constituționale de Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei pe tema transferului contribuțiilor de la angajator la angajat

 

Blocul Național Sindical informează că a trimis Guvernului României o adresă oficială prin care solicită convocarea de urgență a Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, pentru identificarea soluțiilor privind transferul contribuțiilor de la angajat înapoi la angajator, așa cum cere Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei în Rezoluția ResCSS(2024)15 privind aplicarea Codului european de securitate socială de către România, Rezoluție adoptată în data de 10 iulie 2024.

Prin intermediul acestei rezoluții, Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei cere Guvernului României ,,să ia măsurile necesare pentru a reechilibra proporțiile contribuțiilor de asigurări sociale suportate de angajatori sau de stat, pe de o parte, și de angajați, pe de altă parte, în vederea alinierii dispozițiilor Codului fiscal la cerințele articolului 70(2) din Cod în această privință” (regăsiți acestă Rezoluție anexată comunicatului de presă).  

Pe scurt, România încalcă din anul 2017 Codul European de Securitate Socială, când Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 79/2017, prin care contribuțiile sociale au fost transferate aproape în totalitate din sarcina angajatorilor în sarcina angajaților, iar Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei ne atrage atenția că trebuie operate modificările urgent de către Guvernul României în Codul fiscal.

În cadrul Rezoluției mai sus menționată se precizează - „Comitetul Miniștrilor observă, de asemenea, cifrele pentru 2022 furnizate de guvern cu privire la sumele totale ale veniturilor din contribuții și cheltuielilor Fondului de asigurări sociale de stat și Fondului de asigurări de sănătate, care arată că, la fel ca în anul anterior, cea mai mare parte a cheltuielilor este acoperită din contribuții, plătite în principal de angajați. Comitetul Miniștrilor constată, prin urmare, că dispozițiile menționate anterior privind finanțarea beneficiilor de asigurări sociale în România nu sunt încă conforme cu articolul 70(2) din Cod, care impune ca totalul contribuțiilor de asigurare suportate de angajații protejați să nu depășească 50% din totalul resurselor financiare alocate protecției lor și protecției membrilor familiilor lor”.

Blocul Național Sindical reamintește faptul că, încă din 2018, a depus o serie de eforturi pentru a rezolva această situație aici, în țară, însă toate acestea n-au primit un răspuns favorabil din partea autorităților române:

-în data de 15 noiembrie 2017, imediat după publicarea OUG nr. 79 din 2017 în Monitorul Oficial, BNS a sesizat Avocatul Poporului solicitând acestuia ca în baza atribuțiilor sale legale și constituționale să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea măsurii, în așa fel încât Curtea să se poată pronunța asupra constituționalității textului legal înainte ca acesta sa producă efecte. Era un lucru esențial având în vedere că efectele actului normativ vizau toți salariații din România dar și angajatorii care urmau să calculeze și să vireze salariile și contribuțiile începând cu 1 ianuarie 2018. Avocatul Poporului a refuzat, însă, sesizarea Curții;

-în 2018, într-o cauză aflată pe rolul instanței, BNS printr-un afiliat al său a ridicat o excepție de neconstituționalitate sesizând în mod direct Curtea Constituțională (președinte Valer Dorneanu) și criticând această măsură. La momentul respectiv, CCR a fost sesizată cu argumente care priveau afectarea drepturilor salariaților și a principiilor fiscalității echitabile. Unul dintre argumentele esentiale ale exceptiei de neconstitutionalitate a subliniat că măsura ar încălca atât standardele internaționale referitoare la protecția socială, prevăzute în Carta Socială Europeană și Codul european de securitate socială, cât și principiul justei distribuiri a sarcinilor fiscale între angajatori și angajați, prin crearea unei poveri disproporționate asupra salariaților. CCR a decis că măsura se încadrează în marja de apreciere legislativă și nu afectează egalitatea sau echitatea fiscală, respingând excepția formulată. În ceea ce privește încălcarea prevederilor Cartei Sociale Europeane (art. 12 pct. 1-3 privind dreptul la securitate socială) și a Codului european de securitate socială (art. 70 pct. 1 şi 2 privind cuantumul cotizaţiilor de asigurare), care limitează contribuțiile sociale ale angajaților la 50%[1] din totalul resurselor alocate protecției sociale, CCR s-a limitat a motiva cel puțin lacunar cele sesizate de BNS privind încalcarea tratatelor la care România este parte, limitându-se a motiva doar că: aceste tratate nu sunt relevante pentru cauză, deoarece prevederile OUG 79/2017 nu vizează reducerea protecției sociale, ci asigură sustenabilitatea sistemului de asigurări sociale din România. CCR a mai arătat că măsura transferului contribuțiilor către angajat nu afectează direct nivelul protecției sociale, ci urmărește îmbunătățirea colectării contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale, aspect ce intră în marja de apreciere a statului român.

Blocul Național Sindical salută această decizie a Comitetului de miniștri din cadrul Consiliului Europei. De asemenea, solicităm exprimarea unui punct de vedere public din partea ministrului Finanțelor, Marcel Boloș pe această temă, în contextul în care echipa din Ministerul Finanțelor nu a cuprins absolut nimic despre îndreptarea acestei spețe în planul fiscal al României, negociat cu Comisia Europeană pentru următorii 7 ani. Considerăm, de asemenea, necesară o poziție publică pe acest subiect și din partea ministrului Muncii, Simona Bucura-Oprescu, dat fiind că și-a exprimat în nenumărate rânduri intenția de reducere a taxării muncii în România.

Reamintim că Blocul Național Sindical își dorește să sprijine un dialog social constructiv, având ca scop final crearea unui cadru legal echitabil și eficient, care să protejeze drepturile lucrătorilor și să contribuie la creșterea calității vieții acestora.

 CM_ResCSS202415.pdf

[1] În prezent, angajații asigură 63,5% din cheltuielile întregului sistem de protecție socială și 80,5% din cheltuielile sistemului public de pensii și sistemului de asigurări de sănătate.

Consiliului Europei cere Guvernului României să transfere o parte din contribuțiile sociale de la angajat către angajator!

Palmă dată Curții Constituționale de Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei pe tema transferului contribuțiilor de la angajator la angajat

 

Blocul Național Sindical informează că a trimis Guvernului României o adresă oficială prin care solicită convocarea de urgență a Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, pentru identificarea soluțiilor privind transferul contribuțiilor de la angajat înapoi la angajator, așa cum cere Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei în Rezoluția ResCSS(2024)15 privind aplicarea Codului european de securitate socială de către România, Rezoluție adoptată în data de 10 iulie 2024.

Prin intermediul acestei rezoluții, Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei cere Guvernului României ,,să ia măsurile necesare pentru a reechilibra proporțiile contribuțiilor de asigurări sociale suportate de angajatori sau de stat, pe de o parte, și de angajați, pe de altă parte, în vederea alinierii dispozițiilor Codului fiscal la cerințele articolului 70(2) din Cod în această privință” (regăsiți acestă Rezoluție anexată comunicatului de presă).  

Pe scurt, România încalcă din anul 2017 Codul European de Securitate Socială, când Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență nr. 79/2017, prin care contribuțiile sociale au fost transferate aproape în totalitate din sarcina angajatorilor în sarcina angajaților, iar Comitetul de miniștri din cadrul Consiliului Europei ne atrage atenția că trebuie operate modificările urgent de către Guvernul României în Codul fiscal.

În cadrul Rezoluției mai sus menționată se precizează - „Comitetul Miniștrilor observă, de asemenea, cifrele pentru 2022 furnizate de guvern cu privire la sumele totale ale veniturilor din contribuții și cheltuielilor Fondului de asigurări sociale de stat și Fondului de asigurări de sănătate, care arată că, la fel ca în anul anterior, cea mai mare parte a cheltuielilor este acoperită din contribuții, plătite în principal de angajați. Comitetul Miniștrilor constată, prin urmare, că dispozițiile menționate anterior privind finanțarea beneficiilor de asigurări sociale în România nu sunt încă conforme cu articolul 70(2) din Cod, care impune ca totalul contribuțiilor de asigurare suportate de angajații protejați să nu depășească 50% din totalul resurselor financiare alocate protecției lor și protecției membrilor familiilor lor”.

Blocul Național Sindical reamintește faptul că, încă din 2018, a depus o serie de eforturi pentru a rezolva această situație aici, în țară, însă toate acestea n-au primit un răspuns favorabil din partea autorităților române:

-în data de 15 noiembrie 2017, imediat după publicarea OUG nr. 79 din 2017 în Monitorul Oficial, BNS a sesizat Avocatul Poporului solicitând acestuia ca în baza atribuțiilor sale legale și constituționale să sesizeze Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea măsurii, în așa fel încât Curtea să se poată pronunța asupra constituționalității textului legal înainte ca acesta sa producă efecte. Era un lucru esențial având în vedere că efectele actului normativ vizau toți salariații din România dar și angajatorii care urmau să calculeze și să vireze salariile și contribuțiile începând cu 1 ianuarie 2018. Avocatul Poporului a refuzat, însă, sesizarea Curții;

-în 2018, într-o cauză aflată pe rolul instanței, BNS printr-un afiliat al său a ridicat o excepție de neconstituționalitate sesizând în mod direct Curtea Constituțională (președinte Valer Dorneanu) și criticând această măsură. La momentul respectiv, CCR a fost sesizată cu argumente care priveau afectarea drepturilor salariaților și a principiilor fiscalității echitabile. Unul dintre argumentele esentiale ale exceptiei de neconstitutionalitate a subliniat că măsura ar încălca atât standardele internaționale referitoare la protecția socială, prevăzute în Carta Socială Europeană și Codul european de securitate socială, cât și principiul justei distribuiri a sarcinilor fiscale între angajatori și angajați, prin crearea unei poveri disproporționate asupra salariaților. CCR a decis că măsura se încadrează în marja de apreciere legislativă și nu afectează egalitatea sau echitatea fiscală, respingând excepția formulată. În ceea ce privește încălcarea prevederilor Cartei Sociale Europeane (art. 12 pct. 1-3 privind dreptul la securitate socială) și a Codului european de securitate socială (art. 70 pct. 1 şi 2 privind cuantumul cotizaţiilor de asigurare), care limitează contribuțiile sociale ale angajaților la 50%[1] din totalul resurselor alocate protecției sociale, CCR s-a limitat a motiva cel puțin lacunar cele sesizate de BNS privind încalcarea tratatelor la care România este parte, limitându-se a motiva doar că: aceste tratate nu sunt relevante pentru cauză, deoarece prevederile OUG 79/2017 nu vizează reducerea protecției sociale, ci asigură sustenabilitatea sistemului de asigurări sociale din România. CCR a mai arătat că măsura transferului contribuțiilor către angajat nu afectează direct nivelul protecției sociale, ci urmărește îmbunătățirea colectării contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale, aspect ce intră în marja de apreciere a statului român.

Blocul Național Sindical salută această decizie a Comitetului de miniștri din cadrul Consiliului Europei. De asemenea, solicităm exprimarea unui punct de vedere public din partea ministrului Finanțelor, Marcel Boloș pe această temă, în contextul în care echipa din Ministerul Finanțelor nu a cuprins absolut nimic despre îndreptarea acestei spețe în planul fiscal al României, negociat cu Comisia Europeană pentru următorii 7 ani. Considerăm, de asemenea, necesară o poziție publică pe acest subiect și din partea ministrului Muncii, Simona Bucura-Oprescu, dat fiind că și-a exprimat în nenumărate rânduri intenția de reducere a taxării muncii în România.

Reamintim că Blocul Național Sindical își dorește să sprijine un dialog social constructiv, având ca scop final crearea unui cadru legal echitabil și eficient, care să protejeze drepturile lucrătorilor și să contribuie la creșterea calității vieții acestora.

 

[1] În prezent, angajații asigură 63,5% din cheltuielile întregului sistem de protecție socială și 80,5% din cheltuielile sistemului public de pensii și sistemului de asigurări de sănătate.

Featured

BNS: Statul a colectat anul trecut din contribuțiile salariaților aproape dublu decât a încasat din TVA și de 6 ori mai mult decât din impozitul pe profit

BNS, apel către Guvern: reduceți urgent impozitarea muncii

BNS: Fiscalitatea muncii este excesivă în România

Blocul Național Sindical, cea mai activă confederație sindicală din România, lansează un apel public către Guvernul României pentru a reduce impozitarea pe muncă. Un studiu realizat de Departamentul Cercetare din cadrul BNS arată că nivelul contribuțiilor sociale din România transformă fiscalitatea muncii într-una excesivă. Ponderea lor față de veniturile din taxe este mult mai mare decât în statele Organizației pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (OECD).

Featured

Propunerile BNS la consultările cu PSD pentru elaborarea noului program de guvernare

Astăzi, o delegație a Blocului Național Sindical, condusă de președintele BNS, dl Dumitru Costin, a răspuns invitației Partidului Social Democrat de a participa la consultări în vederea elaborării noului program de guvernare. Astfel, reprezentanții BNS au avut discuții cu prim-vicepreședintele PSD, dl Sorin Grindeanu și președintele Consiliului Național al PSD, dl Mihai Tudose.

Featured

Blocul Național Sindical are o nouă identitate vizuală începând de astăzi, 1 octombrie 2024!

Procesul de #rebranding înseamnă pentru noi o nouă siglă, o nouă imagine profesională a organizației și, în același timp, lansarea studioului BNS.
 
Valorile familiei BNS sunt integrate în noua identitate: forță, solidaritate și implicare!
 
Sunt reperele care ne vor ghida în continuare activitatea.
Featured

Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari din Senatul României se afiliază la BNS

Blocul Național Sindical informează că Sindicatul Funcționarilor Publici Parlamentari din Senatul României (SFPPSR) a realizat primul pas pentru afilierea la BNS! Concret, astăzi, 25 septembrie 2024, a avut loc Adunarea Generală a SFPPSR în cadrul căreia membrii sindicatului au votat în unanimitate pentru afilierea la Federația PubliSind și BNS. 

Featured

După BNS, și Confederația Europeană a Sindicatelor reacționează public față de atribuirea portofoliului Competențe și Educație, Locuri de muncă, Drepturi sociale și demografie în noua Comisie Europeană

Confederația Europenă a Sindicatelor (ETUC) a reacționat public printr-un comunicat de presă și consideră ca fiind o greșeală faptul că, din noua componență a Comisiei, lipsește un portofoliu dedicat locurilor de muncă sau un portofoliu care să integreze clar acest domeniu.

Featured

BNS: Portofoliul atribuit României în cadrul Comisiei Europene, o alegere politică discutabilă

Blocul Național Sindical (BNS) a luat act cu surprindere de informația comunicată de președinta Comisiei Europene, doamna Ursula von der Leyen, legată de reprezentanta României, doamna Roxana Mînzatu, care va primi portofoliul Competențe și Educație, Locuri de muncă, Drepturi sociale și demografie în viitoarea Comisie Europeană.

Featured

Organizația de Femei BNS, prezentă la un eveniment dedicat integrării tinerelor pe piața muncii organizat la Chișinău

Pe 11 septembrie, Organizația de Femei a Blocului Național Sindical a participat la Forumul Femeilor Sindicaliste organizat la Chișinău. Evenimentul, având tema „Integrarea tinerilor pe piața muncii. Eforturi comune”, a reunit lideri sindicali și tineri care au discutat despre provocările și soluțiile legate de găsirea unui loc de muncă stabil.

Featured

Blocul Național Sindical semnează un acord de parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă

Blocul Național Sindical (BNS) are plăcerea de a anunța semnarea unui acord de parteneriat cu Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României. Acest acord a fost semnat astăzi de către Dumitru Costin, președintele BNS, și László Borbély, consilier de stat și coordonator al Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă.

Featured

Dezbatere importantă pe tema salariului minim adecvat, organizată de Blocul Național Sindical!

Astazi, Blocul Național Sindical a găzduit o dezbatere crucială pe tema salariului minim adecvat, unde a fost prezentat un amplu studiu despre evoluția acestuia. Evenimentul a reunit la aceeași masă factori de decizie importanți și experți în domeniu: din partea Reprezentanta Comisiei Europene In Romania, dna Ramona Chiriac, din partea Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a participat ministrul Simona Bucura Oprescu, din partea Senatul României, dl Cristian Niculescu Țâgârlaș, președintele Comisiei Juridice, reprezentanți ai sindicatelor, dar și ai patronatelor - prin prezența d-lui Radu Burnete, director executiv de la Confederatia Patronala Concordia. Din plan extern, ne-am bucurat de intervențiile reprezentanților de la Confederația Europeană a Sindicatelor (ETUC) și de la International Labour Organization (OIM). Nu în ultimul rând, mulțumim pentru prezență reprezentanților Inspecției Muncii și ai INCSMPS.

Featured

DEZBATERE BNS PE SALARIUL MINIM

Un angajat din patru este plătit cu salariul minim în România! Avem de două ori mai mulți lucrători cu salarii mici decât media europeană. Într-un asemenea context, se pune întrebarea legitimă: care ar trebui să fie valoarea corecta a salariului minim și cum ar trebui ea stabilită? Blocul Național Sindical are răspunsul!

Lansăm o amplă dezbatere pe această temă în data de 28 august 2024, de la ora 09.00, la Grand Hotel București, sala Modigliani. Evenimentul va fi transmis LIVE pe pagina noastră de Facebook.