Punct de vedere al Blocului Național Sindical cu privire la propunerea legislativă privind atribuțiile Băncii Naționale a României în domeniul protecției consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare și pentru modificarea unor acte normative

Blocul Național Sindical atrage atenția opiniei publice, cât și autorităților, cu privire la consecințele adoptării propunerii legislative B118/2024 care vizează transferul atribuțiilor de protecție a consumatorilor de servicii financiar-bancare de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) la Banca Națională a României (BNR).

În opinia noastră, această modificare legislativă va duce la scăderea protecției consumatorilor români.

Calitatea de avizator al operatorilor din piața bancară, și care astăzi se află în competența BNR, ridică mari semne de întrebare privitoare la modul în care BNR va analiza și soluționa petițiile consumatorilor de servicii financiar-bancare.

Este important de menționat că ANPC a supravegheat piața din domeniul financiar bancar și nebancar efectuând numeroase acte de control care s-au finalizat cu procese câștigate în instanță. Ca urmare a acestor lucruri există deja un număr mare de consumatori cărora le-au fost restituite sume mari de bani însușite abuziv de către bănci.

Procentul hotărârilor pronunțate în favoarea instituției ANPC în litigiile cu operatorii financiari bancari și nebancari este unul ridicat, fiind de peste 80%, iar sumele restituite fiind de ordinul milioanelor de euro.

Protejarea consumatorilor este esențială pentru asigurarea bunăstării și siguranței cetățenilor. O politică eficientă în domeniul protecției consumatorilor este esențială pentru o piață europeană eficientă și funcțională. Normele legale garantează protecția sănătății, a siguranței și a intereselor economice ale consumatorilor. Ele promovează piețe mai echitabile și, printr-o mai bună informare a consumatorilor, sprijină obținerea de rezultate cu o componentă verde și socială mai puternică.

Blocul Național Sindical solicită ferm respingerea totală a propunerii legislative în cauză pentru a menține un echilibru în relația dintre bănci și consumatori, având în vedere și următoarele aspecte:

  • BNR are și alte atribuții în sistemul bancar, în principal cele legate de autorizare, reglementare şi supraveghere a instituţiilor de credit și există indiscutabil temeri că protecția consumatorilor ar putea fi diminuată sau afectată.
  • ANPC, fiind o autoritate independentă față de sistemul bancar, este mai potrivită pentru această sarcină decât BNR, care ar putea fi percepută așa cum vor inițiatorii propunerii legislative, ca fiind în mijlocul unui conflict de interese în rolul său de supraveghetor al sistemului bancar.
  • Totodată, contractele de credit sunt contracte de adeziune, care nu sunt negociate, ci impuse de instituțiile de credit consumatorilor (și care trec prin ochiul vigilent al BNR). De cele mai multe ori, acestea fiind greu de înțeles de către consumatori.
  • Subliniem importanța independenței și neutralității în procesul de soluționare a plângerilor consumatorilor (mai ales dacă vorbim de contractele de credit).

Solicităm cu fermitate autorităților competente și actorilor implicați în procesul legislativ să analizeze cu atenție riscurile și consecințele posibile ale acestei propuneri legislative și să acorde o atenție deosebită protecției și intereselor consumatorilor persoane fizice, și nu pierderilor instituțiilor de credit, așa cum susțin inițiatorii.

BLOCUL NAȚIONAL SINDICAL